Select Page

Naarmate we ouder worden, vermindert ons vermogen om B12 uit voedsel te absorberen en eten we minder vaak voedingsmiddelen die rijk zijn aan deze vitamine. Een B12-tekort kan zonder waarschuwing omhoog kruipen en een groot aantal verwarrende symptomen veroorzaken, die waarschijnlijk verkeerd worden gediagnosticeerd.

Vitamine B12 is een essentiële voedingsstof

B12 is een essentiële vitamine die een rol speelt bij vele lichaamsfuncties. Het is nodig voor de ontwikkeling en het onderhoud van een gezond zenuwstelsel, de productie van DNA en de vorming van rode bloedcellen. In ernstige gevallen leidt een B12-tekort tot bloedarmoede, dat kan worden opgespoord door middel van een bloedonderzoek. Andere symptomen van een B12-tekort, die minder dramatisch zijn, zijn spierzwakte, beverigheid, lage bloeddruk, incontinentie, diarree, vermoeidheid, depressie, stemmingsstoornissen en cognitieve problemen zoals een slecht geheugen.

Welke mensen lopen een risico hierop?

Vegetariërs en veganisten moeten supplementen gebruiken om voldoende hoeveelheden B12 binnen te krijgen. Andere mensen, die het risico lopen om een ​​B12-tekort te ontwikkelen, zijn zware drinkers omdat alcohol de vitamineopname vermindert, degenen die maagoperaties voor zweren of gewichtsverlies hebben ondergaan en degenen die verschillende medicijnen zoals die voor tuberculose innemen.

Onderzoeken kunnen verschillen over wat als normaal wordt beschouwd, maar de meesten zullen het erover eens zijn dat een tekort bij volwassenen begint wanneer de B12-niveaus onder 250 picogram per millimeter per bloedserum dalen. Zoals alle B-vitaminen is B12 in water oplosbaar en het lichaam slaat de overtollige vitaminen op in de lever en andere weefsels. Als je een tekort aan B12 hebt, kunnen de symptomen binnen een jaar en bij baby’s zelfs sneller ontstaan.

De aanbevolen hoeveelheden voor B12 in het dieet variëren: 2,4 microgram voor mensen van 14 jaar en ouder, 2,6 microgram voor zwangere vrouwen en 2,8 microgram voor vrouwen die borstvoeding geven. De B12-absorptie wordt normaal verkregen door het handhaven van een gezond dieet dat dierlijke eiwitten bevat. Het is aanwezig in aanzienlijke hoeveelheden en dan voornamelijk in dierlijk voedsel en prominent in lever. Goede voedselbronnen omvatten ook alle rood vlees, vis, schaaldieren en kalkoen. Het kan ook worden gevonden in eieren, kip en zuivelproducten.

Vitamine B12 is zoals je kunt zien een essentiële voedingsstof voor de functie van de hersenen en het geheugen. Het is gemakkelijk om het gebrek aan de opname van voedingsstoffen over het hoofd te zien omdat onze voeding van dag tot dag kan variëren en we ons soms overgeven aan alcohol. Als jij of als je iemand kent die mogelijk een vorm van geheugenstoornis heeft, raad ik jullie aan om naar de huisarts en de vele voordelen van supplementen met vitamine B12 te bespreken.